dissabte, 28 de desembre del 2013

La descripció

A classe de COED també hem parlat sobre la descripció i sobre els diferents models que existeixen per a descriure.

La descripció és un mode d'organització del discurs que pretén representar lingüísticament persones,animals,objectes,paisatges,èpoques,sentiments...etc. Es poden descriure tots els aspectes de la realitat, des dels més concrets als més abstractes. Per mitjà de les seqüències descriptives es proporcionen informació i característiques dels objectes.

Podem distingir dues classes de descripció: l'objectiva i la subjectiva.

Cada text descriptiu té una estructura però per tal de poder realitzar una bona estructuració en la nostra descripció haurem de:

1) IDEAR (explorar la situació)
2) ORDENAR (esquema estructural)
3) TEXTUALITZAR (redacció del text)

I un cop cobertes totes aquestes etapes anteriors, hauriem de tenir en compte una sèrie de tècniques descriptives, com ara: els sintagmes nominals, els verbs, les paraules...etc

Penso que gràcies a la descripció també ens podem comunicar amb els altres o amb nosaltres mateixos. És un recurs per expressar tot allò que fem, que sentim i/o que pensem. Sí que és veritat que moltes vegades hi han coses que ens poden costar més per a descriure però sempre és bo deixar volar la nostra imaginació per a descriure seguint els cànons per a realitzar una bona descripció.


QUI ETS TÚ?

Nosaltres, a classe, vem poder realitzar dos tipus de descripcions,que feien referència a un treball,per a poder descriure a dos dels nostres companys i companyes.

Aquest treball rebia el nom de: Qui ets tú?. En primer lloc, es tractava de descriure a algú de classe a partir d'una poesia,cançó,prosa,conte...etc.En aquesta descripció hi havien d'apareixer virtuds i defectes,si es volia,que descrivissin de la millor manera possible el nostre company o companya de classe. En el meu cas,vaig fer un poema sobre l'Ariadna Beltrán, i diu així:

L’ariadna

No fa massa que la conec, però tot i així diré el que crec:
L’ariadna és dura com la dentadura, extrovertida i pensativa,
amb caràcter fort i positiva.

D’ulls foscos i cabell castany i amb l’estatura que li pertany.

Té la cara rodona i fina, i la pell com la d’una nina.
El seu somriure la defineix, ella és feliç i ho reconeix.

El seu aspecte es eixerit i prim i doncs no és gens escarranssit!

Destaca per la seva personalitat, és una persona sincera,
i sempre et dirà la veritat! És bona persona i obedient i li agrada ajudar
als seus,apassionadament. És exigent i responsable, generosa
amb tothom i molt sociable.

És polida i presumida, sempre està a l’aguaït de si la miren.

Atenta i treballadora, si tens algun dubte t’ajudarà a tot hora!
És fidel i orgullosa i un pèl xerraire i curiosa.

És una persona observadora, vigileu si us té a la vora!

Tot i aíxi, no fa massa que la conec, i tot i dir el que crec,
no puc dir res del tot cert.



Pel que fa la segona part, també havíem de triar a una persona de classe que no fos la de l'anterior. Amb aquesta es tractava de pensar en aspectes seus que et simbolitzaven per a tu i a partir d'aquí relacionar-los amb una fotografia que pugués simbolitzar el mateix que aquella persona que havíemm triat. Aquesta fotografia anava acompanyada d'un "lema" que ens ajudava a mostrar tot allò que volíem reflexar d'aquella persona. No hi havia cap tipus de text. Es tractava de que la gent, únicament amb l'ajuda de la fotografia triada i el lema sapiguessin de quina persona de la classe estavem parlant.

En el meu cas, vaig triar l'Ariadna Fresquet. En la fotografia es veu com ella està tapada amb un full de paper on hi ha dibuixat el seu somriure. I és aquí on volia jugar amb què ella no es veiés al complet i per tant no quedés clar per als companys de qui es tractava però si que hi hagués un element clau, que en aquest cas és el seu somriure, del qual es pogués identificar. El "lema": La felicitat personificada, ajuda a entendre tot allò que volia transmetre. I és que, l'Ariadna destaca per ser una persona molt riallera, feliç i amb ganes de viure. Una persona que tot i tenir problemes com tothom,  sempre sap veure les coses positives amb un somriure.

Aquí us deixo dues fotografies amb el treball corresponent: 

           


Per acabar m'agradaria compartir un vosaltres dues de les cançons que també vem treballar a una classe de COED i que a partir d'aquí nosaltres havíem d'utilitzar els nostres recursos i descriure a base d'adjectius el que deien aquelles cançons. Descripcions de persones,animals, imatges,sentiments...etc. És una altra forma, també molt més dinàmica de treballar la descripció que ens va ajudar a entendre encara sobre sobre el que tractava.



El gripau blau, Ara va de bo.
Adjectius: Orgullós, cregut, insociable, innocent, narcisista



 Pedro Navaja, Gato Pérez
Adjectius: faldiller, atractiu, orgullós

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada