dissabte, 28 de desembre del 2013

Les quatre habilitats lingüístiques

Les quatre habilitats lingüístiques són:


1) LLEGIR: Proçés mitjançant el qual es comprèn un text escrit.

LLEGIR = COMPRENDRE

Segons Isabel Solé (1982) es troben 4 implicacions per a (llegir=comprendre)

  • 1a implicació:  Llegir és un proçés actiu. Perquè qui llegeix ha de construïr el significat del seu text. És a dir, que és una construcció pròpia que implica el text, als coneixements previs del lector i els objectius amb què s'enfronta

  • 2a implicació: Llegir és aconseguir un objectiu. Hem de tenir present, per això, que els objectius poden ser molt variats. I que aquests objectius determinaran el tipus de lectura, les estratègies i el control d'aquesta.

  • 3a implicació: Llegir és un proçés d'interacció entre qui llegeix i el text.


  • 4a implicació: Llegir és un proçés de predicció i inferència continuu

Què entenem per Inferència?

És l'habilitat de comprendre algun aspecte del text a partir del significat de la resta (és a dir del context).


2) ESCRIURE:  És el proçés a través del qual es produeix un escrit significatiu. I hem de tenir en compte tres tipus d'aspectes:

  1. Aspectes formals
  2. Aspectes lingüístics
  3. Aspectes discursius

3) PARLAR: És expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articular, de forma coherent, clara i amb correcció i adeqüació a la situació comunicativa.


4) ESCOLTAR: És comprendre un missatge a partir d'engegar un proçés cognitiu, de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge/discurs pronunciat oralment.


6 implicacions: Què vol dir saber escoltar?

  • 1a: Paper actiu i participatiu
  • 2a: Respecte per l'emissor i per les seves idees
  • 3a: Ser objectiu per intentar atendre què ens vol dir l'altre
  • 4a: Un bon oient també sap descobrir els objectius i propòsits de l'orador
  • 5a: Sap descobrir les idees principals del missatge
  • 6a: Sap reaccionar al missatge i parlar si cal quan acaba l'orador

Totes aquestes habilitats lingüístiques les hauriem de tenir molt presents nosaltres com a futurs mestres i els nens. Ja que aquestes habilitats són imprescindibles a l'hora de comunicar-nos i expressar tot allò que volem,als altres.
Segons el meu punt de vista, cada vegada es troba una mancança més gran en algunes d'aquestes habilitats i això és perquè realment no ens impliquem del tot. Per tant, penso que s'haurien de fomentar aquests quatre espectes a les escoles ja que seria molt productiu de cara al futur per als nens i nenes i la formació d'aquests.

Nosaltres per tal de posar en pràctica el que fa l'habilitat lingüística de la PARLAR,  vem realitzar una exposició oral a classe, expressant tot el que crèiem mitjançant el llenguatge articular, de forma coherent, clara i amb correcció i adeqüació possibles. I va ser així:

EL BULLYING

El passat 20 de novembre, la Lúcia Barca i jo, Georgina Bozal, vam fer la nostra presentació sobre el treball modular (COED i GITIC) d'identitat i territori. Aquesta, tractava sobre el Bullying.

Un tema molt perillós que n'hauríem de tenir tots consciència ja que cada vegada es veuen més casos i no solsament al nostre País.

El que volíem transmetre als espectadors, era que enténguessim del que es tractava el tema però d'una manera més dinàmica. És a dir, arribar al públic utilitzant recursos audiovisuals,com ara: vídeos, experiències personals, gràfics...etc. I no amb explicacions i de manera més metòdica que al cap i a la fi no es gaudeix igual. Buscàvem també, una interacció amb el públic.

En primer lloc, vem entrar a la classe fent un petit teatre. La Lucía amb el paper de víctima i jo amb el paper d'agressora. Més tard es va preguntar a la classe si havien entès del que es tractaven i si ens podien explicar en quina situació ens podíem trobar o si podien pensar del que els anavem a parlar. I així va ser. Hi van haver molts alumnes que van participar en aquest teatre per a deixar clar també,que el bullying no és una cosa que passa entre dues persones, sinó que sempre es dóna a lloc en un grup de gent.

A partir d'aquí es va plasmar un vídeo, seguint amb el paper de víctima i agressora, acompanyat amb uns papers que podien ser l'exemple d'una conversa que podien mantindre aquestes dues persones i que ajudaven a mostrar al públic quines són les característiques de cadascun d'ells.

Seguidament, vam mostrar uns gràfics, donant resposta a preguntes que els hi vam fer als més propers,coneguts i altres de la nostra ciutat. Preguntes que ens ajudaven més a saber sobre aquest tema que inquieta tant als infants i joves d'avui en dia.

També vam voler fer èmfasi sobre el paper de l'educador i de l'escola si es trobés en casos com aquest. Ja que com a futurs mestres vam pensar que era un aspecte interessant a destacar.

Vull compartir els vídeos plasmats a classe, per a que us feu una idea del que volíem transmetre:




Per acabar el vídeo final, deixant clar que tot infant ha de gaudir d'una educació lliure i sense cap tipus d'assetjament escolar. 


M'agradaria compartir amb vosaltres també la presentació sencera del treball d'Identitat i Territori:

                   

Per últim, m'agradaria fer èmfasi al tema de la lectura, i per tant a una d'aquestes habilitats lingüístiques, ja que cada vegada més es va perdent a la nostra societat i segons el meu punt de vist s'hauria de fomentar la lectura tant a l'escola com a casa. Us recomano aquest vídeo per als que vulgueu que els més petits s'endinssin en el món d'una lectura més dinàmica, divertida i alhora didàctica. 

1 comentari:

  1. Tot molt ben explicat, amb els vídeos ho deixes tot més clar!!! Esta genial

    ResponElimina